Positif mengandung anak keempat

AllahuAkbar AllahuAkbar AllahuAkbar... Puji pujian pada Tuhan yang memberi rezeki kepada kita semua, yang memakbulkan doa kita semua.. AllahuAkbar... Errmmm tiba2 bergenang pula air mata saya di saat nak mulakan entry ini... Saya simpan pasal ni selama 9 bulan.. Ye sayang... saya dah selamat melahirkan anak keempat.. Sesungguhnya Tuhan itu maha mendengar... Allah... Anak keempat saya lelaki... Ye lelaki.... Ya Allah, sebak rasa di dada nak karang entry ni... U all paham tak apa yang saya rasa...? Satu benda yang kita nak sangat2... kita doa selalu dan Tuhan yang maha penyayang memakbulkannya... Allah... Gembira dan bersyukur dengan pemberian Tuhan, tapi dalam masa yang sama, terbit satu rasa yang tak reti saya nak explain.. ermmm di mana, apabila permintaan saya Tuhan makbulkan tapi ada ketikanya, saya lalai dengan perintah Tuhan... Ya Allah... AllahuAkbar.. Moga kita semua dibukakan pintu hati untuk bertaubat yang sebenar2 taubat.. InsyaAllah... 

Bersyukur kepada Tuhan kerana sentiasa memudahkan urusan kami suami isteri untuk memperolehi anak.. Alhamdulillah saya jenis yang senang "lekat"... Puji pujian pada Allah... Moga urusan sahabat2 saya juga dipermudahkan Tuhan untuk mendapatkan zuriat.. Berusaha dan jangan berhenti berdoa.. Saya minta maaf kerana tidak bagitahu dekat u all pasal kandungan anak keempat ni.. kalau kandungan2 sebelum ni, bila tahu je positif, terus saya tulis di blog, tapi tidak untuk kali ini... Saya tak bagitahu di blog atau FB.. Yang saya bagitahu hanya family saya iaitu adik-beradik dan parent saya.. Di sebelah my dear, saya hanya bagitahu MIL saya je.. Ipar2 & biras tahu pun ketika kandungan saya dah besar.. saya jenis perut kecik tau, 7 bulan ke atas baru nampak perut... Kiranya selama saya dan biras2 atau ipar duai berjumpa dalam tempoh tersebut, mereka tak perasan pun saya mengandung..  Awal tahun lepas, sebulan 2 bulan sebelum mengandung, saya ada share beberapa status FB pasal tips2 untuk dapatkan baby boy... Tapi tak lama lepas tu, saya private status2 tersebut... Bukan saya taknak berkongsi tapi secara tak langsung, ianya dah bagi hint, ada antara rakan FB, yang dah dapat tangkap hint saya disebalik semua tu.. AllahuAkbar, kurang sopan pula rasa.. Ditambah di zaman sekarang ni, tak semua orang akan mendoakan kebaikan untuk kita.. Kita dapat berita gembira pun, belum tentu orang doakan kegembiraan juga untuk kita.. Ye, saya tak kata kita ada musuh, dan saya tak kata yang saya ada bermusuh dengan sesiapa.. tapi sesungguhnya, besar harapan saya untuk kandungan kali ni.. zaman sekarang, orang baik dengan kita pun belum tentu mereka betul2 baik.. saya harus berhati2.. Sebab tu kalau u all perasan, saya dah jarangggggggggggggg sesangat tempek gambar anak saya di media sosial, kalau tempek pun, wajah anak saya tak pandang kamera.. gambar anak yang dulu2 di FB pun saya dah private.. info anak2 saya seperti nama sekolah atau apa je yang sewaktu dengannya, saya takda nak dedahkan secara umum, semua tu adalah rahsia bagi saya, keselamatan anak adalah keutamaan saya... insyaAllah...

Nampak??? dah 2 perenggan, tapi cerita kepada tajuk tak taip2 juga lagi.. ahhahha.. Kasi can saya lepas gian ye u all.. Bukan senang saya nak buat entry sekarang ni, ni ada masa, taip sungguh2.. wakakkakak.. Oh ye, ye u all, anak keempat saya dan suami memang buat tips2 untuk dapat baby boy, tapi apa2 pun, semuanya kuasa Tuhan, kami sebagai hambaNYA hanya berusaha, jika dapat Alhamdulillah, jika tidak, pasti ada hikmah.. SESUNGGUHNYA TUHAN MEMBERI APA YANG KITA PERLUKAN BUKAN APA YANG KITA INGINKAN... Tuhan adalah sebaik2 perancang.. Jangan kecewa jika kita tidak dapat apa yang kita impikan.. redha.. tapi dalam masa yang sama perbaiki diri, teruskan usaha, mungkin ada mana2 kekurangan kita, kita usaha perbaikinya.. Dan jangan berhenti berdoa... mungkin selama ni kita solat, tapi tak kusyuk, mungkin selama ni kita berdoa tapi tidak bersungguh2, mungkin selama ni kita menjaga aurat tapi tidak menjaga aurat seperti yang Tuhan suruh... Tuhan sayang kita, sangat sayang.. Tuhan rindukan kita, rindukan suara kita, rindukan rintihan kita menangis berdoa tengah2 malam.. kadang2 kita mudah alpa, bila kita dapat sesuatu dengan mudah, kita berhenti berdoa, tapi sebab Tuhan nak dengar lagi rintihan kita tu, Tuhan lambat makbulkan impian kita... saya tak cakap orang lain, saya sebagai manusia biasa ni pun macam tu.. Alpa.. ye, kadang2 saya sendiri pun alpa.. AllahuAkbar...

Kalau u all masih ingat, 02/04/2016 tahun lepas, saya ada bagitahu yang saya jatuh terduduk kan u all.. Ya Allah, sakit.. sangat sakit.. sampai saya terpaksa merangkak untuk bergerak... pada masa tu, saya baru merancang untuk mengandung, tapi Alhamdulillah sangat2 pada masa kejadian, saya tak mengandung lagi.. kalaulah saya mengandung, tak mustahil akan berlaku perkara yang tak diingini.. Sepanjang saya sakit tu, saya dah "langgar" la segala tips2 untuk dapatkan baby boy, saya makan semua tapi masih terkawal la...Ohya, untuk pengetahuan u all, saya ada beli pregnant test secara online, murah yang amat, kalau tak silap, satu pregnant test tu, tak sampai seringgit kot, ntah, ingat2 lupa.. tapi disebabkan murah yang amat tu la, kadang2 saya saja2 menggedik test, hari2 test, dah murah sangat, makanya datang rasa teruja.... ahhahhahha... anak keempat baru jumpa yang murah camgitu.. biasa beli belas2 hengget satu, tu yang selama ni, memang takkan saja2 test, mahai oooo.. rugi kalau membazirkannya.. hahha.. Saya ingat lagi, 2 3 hari sebelum kedatangan haid saya pada bulan 05/2016, saya ada buat pregnant test tau.. sekilas pandang, memang saya nampak macam double line tau, tapi saya macam menidakkannya, yela, belum sampai tarikh period, takkan dah double line kan, itu pada pemikiran saya pada masa kejadian la...


Bila sampai je tarikh yang sepatutnya saya period @ 17/05/2016, saya dah takda nak tunggu 24jam ke.. nak tunggu tarikh bertukar kepada 18hb ke.. terus saya test.. ahhah.. Saya buat pregnant test tu petang, pukul 4 lebih, Ya Allah, sekali tengok double line... Alhamdulillah... Tapi dalam masa yang sama, saya berdebar2 juga, sebabkan saya dah cakap tadi, saya dah "langgar" tips2 baby boy... Bila saya bagitahu my dear kan, saya memang siap2 cakap, "kalau  ada rezeki kita untuk dapat anak lelaki adala".. My dear cakap, "tak payah kisah sangat pasal jantina tu, ada rezeki kita takkan kemana..." Biasalahkan lelaki, mereka akan sentiasa cool walau dalam hati memang nak anak lelaki, cuma saya yang perempuan ni la, tak reti nak tunjuk cool.. hahhah... Nak sedapkan hati saya pikir mana tahu kot2 sisa2 tips @ makanan beralkali yang saya amalkan sebelum ni tu,dah "ada secoet" dalam badan ke kan.. hahhahhaha.. mengarut betul saya ni tau...!! Sesungguhnya Tuhan itu maha berkuasa.. kalau Tuhan dah kata saya akan dapat anak lelaki, lelakilah dalam kandungan saya sekalipun di saat saya "langgar" tips2 tersebut... Yang memberi rezeki itu adalah Tuhan yang satu, tips2 tu berhasil sebab Tuhan izinkan.. jika dah amal tips tersebut tapi Tuhan tak bagi, tak dapat juga kan... Semuanya dah tertulis rezeki kami suami isteri untuk mendapat anak lelaki.. Alhamdulillah..

Untuk kandungan keempat ni, rasanya orang pertama yang saya bagitahu saya positif, adik perempuan saya kot.. sebab kami memang tengah sama2 plan untuk mengandung... Saya pernah cakap dekat adik saya masa mereka kahwin tahun 2015, "nanti tahun depan kita sama2 mengandung tau"... Allah.. tak sangka pula masin mulut saya.. kami sama2 mengandung.. tapi kesian dekat adik sayalah, walaupun baru kahwin, tapi orang dah mula bertanya pasal mengandung. Kiranya adik saya 6 bulan kahwin baru mengandungla.. Eh, tadi saya bagitahu pukul 4 lebih petang saya buat pregnant test kan, adik saya tu pula, dia balik kerja, maybe pukul 7 lebih la kot, pada hari yang sama, dia buat test juga... Alih2 dia pun positif... AllahuAkbar... 2 berita gembira yang parent saya terima dalam satu hari, parent saya akan dapat 2 cucu..  

Kalau ikutkan tarikh period, saya dengan adik beza sehari je, tapi kalau ikutkan due date yang doktor bagi, beza 3 4 hari, tapi kuasa Tuhan mengatakan yang kami beza 9 hari.. Di mana pada 15/01/2017 saya telah selamat bersalin dan adik saya pula pada 24/01/2017 (due date saya).. Kami sama2 mendapat anak lelaki.. Alhamdulillah.. sekarang parent saya dah ada 5 orang cucu, 3 perempuan, 2 lelaki.. Anak lelaki saya bernama AHMAD AMMAR BIN MOHAMAD SUKRI.. Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah.. termakbul doa kami semua, termasuk doa anak solehah Alisha yang selalu bercerita dekat saya yang dia doa moga saya dapat anak lelaki.. Puncanya dia cakap kesian dekat abah dia sebab kami ada 4 orang perempuan, tapi abah dia sorang2, takda kawan... Allah... sedih saya dengar setiap kali Alisha cakap macam tu... Ohya, tau tak u all, bila saya dah bersalin ni kan, Alisha dah request, lagi 2 orang adik lelaki, katanya nak kene bagi sama banyak pula dengan perempuan.. hahhahhahhahahha... Alisha Alisha.. comelnya kamu, sentiasa nak berlaku adil tau.. caring sungguh nihhhh!! Hari tu dia kesian dekat abah sebab takda kawan, dah bagi kawan sorang, dia kata kesian dekat abah sebab sikit je kawan, tak macam ibu... ahhahha... Ibu kena target lepas ni kembar baby boy la pulak... muahahhahha

"Ya Allah, Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 10 comments.. read them below or add one }

Sheila Adziz Sheila Adziz February 15, 2017
Allhamdulillah... tahniah sis... semoga sis sihat, kandungan ok.... rezeki allah dah tetapkan kepada semua anak2 kita....
dilazfamily dilazfamily February 15, 2017
Alhamdulillah. Tahniah. Semoga sentiasa dilindungi Allah
Intan Saffyna Intan Saffyna February 15, 2017
alhamdulillah, tahniah sis.. saya nak baby girl.. ada tips tak.. hehe :)
emarieys emarieys February 15, 2017
Alhamdulillah, seronok baca entri ina yg akhirnya diperkenankan doa untuk miliki anak lelaki...
Maria Firdz Maria Firdz February 15, 2017
Alhamdulillah... Tahniah kak ina.. Nanti Share la pula tips dapat anak lelaki...
MrsEnoxis MrsEnoxis February 16, 2017
Tahniah..saya pun ada ikut tips2 jugak..Alhamdulillah..berjaya juga..time tu utk dptkan girl..seronok baca entry ni ����
Sheila Adziz Sheila Adziz May 20, 2017
allhamdulillah tahniah ina... seronok juga akak baca... lg seronok bila dpt bby boy kan... akak pun dh 3 girl ni, nak godek la entry ina baca petua tuk dpt bby boy lak... hehe