Bahaya JATUH TERDUDUK tak kira perempuan atau lelaki..!!

U all jangan main2 dengan JATUH TERDUDUK tau... Saya cukup risau pasal jatuh terduduk, kesnya dalam kepala otak saya ni duk ingat kata2 "jatuh terduduk boleh buat peranakan jatuh"... Tapi apa nak cakap, Tuhan punya kuasa, akhirnya merasa jugak saya betapa sakitnya jatuh terduduk.. Ohya, tukang urut ada bagitahu saya baru2 ni, kalau peranakan jatuh, kita sendiri dapat rasa seperti benda jatuh & nak terkeluar, sakit yang amat dekat area ari2, sakit sampai boleh membawa kepada demam.. 

Berbalik kepada jatuh terduduk tadi, tau tak, sepupu saya lelaki, sekarang ni pakai alat lebih kurang macam korset tu haa.. Puncanya 2 3 tahun lepas dia ada jatuh terduduk akibat tergelincir selepas terpijak minyak.. Pergi klinik doktor cakap takda apa, just makan ubat macam tu je.. Nak dijadikan cerita, awal tahun ni, dia terasa sakit area pinggang, tangan jadi kebas2, sakit belakang bila nak bangun dari duduk.. pergi X-ray, doktor kata tulang belakang dia lari sikit dari kedudukan asal.. AllahuAkbar... 2 3 tahun punya cerita, sekarang baru nampak kesan...

Mak saya pun sama jugak u all, mak saya tu memang dah banyak kali jatuh, dah macam2 gaya mak jatuh tapi tak berurut pun... Inipun bertahun punya cerita jugak.. sekarang ni, mak saya selalu sakit pinggang... Tak boleh angkat benda berat, mulalah sakit... Lepas saya berurut baru2 ni, baru mak saya berurut jugak... Saya ingat, lepas2 ni nak berurut jugak lagi.. bagi saya pentinglah berurut selepas jatuh ni.. tapi yang kedua terpenting selepas jumpa doktor la... (",)


AllahuAkbar.. kejadian yang pasti saya akan ingat sampai bila2... Petang hari pada 02/04/2016, saya duduk atas kerusi sambil riba Afrina.. Kerusi dalam gambar tu haa.. Kerusi tu memang dah patah, tapi tu la, entah macamana tiba2 saya boleh terjatuh sambil Afrina atas riba saya... Tiba2 je u all, tau2 je saya dah terjatuh.. macamana saya boleh jatuh pun tak pasti.. tapi saya syak, maybe tanpa sedar saya angkat kedua belah kaki saya ke atas kerusi area patah tu kot... Kira macam kerusi tu tiba2 je "tergelincir".. gedebuk saya jatuh terduduk (sebijik macam gambar di bawah).. Masa terjatuh tu, first saya cakap "Alhamdulillah Afrina tak apa2"... time ni tak rasa sakit lagi.. tapi lepas tu, tak dan seminit, terus saya rasa sakit area vontot..!! Dan2 jugak masa ni saya terpikir pasal peranakan jatuh la, boleh mengandung lagi ke tak la, semakin sakitlah mengandung lepas ni la, semakin sakitlah vontot time nak meneran nanti la... Tu diaaa, dasyatkan apa yang saya pikir???... Mana tak takut u all, bahaya tau jika perempuan jatuh terduduk, tukang urut saya masa berpantang, duk 2 3 kali ulang, SURUH MENGURUT JIKA JATUH TERDUDUK SEBAB PERANAKAN BOLEH JATUH...!! Saya kan nak beranak lagi, tu yang takut tiba2 tu...


Waktu tu, saya nak bangun pun dah mula rasa sakit... Saya terus rasa tak boleh nak berjalan... Last2 saya terus masuk bilik... Time ni jugaklah mak saya telefon, dan2 menangis... Adoiiii sangat sakit!!... U all bayanglah kesakitan tu sampai tahap saya tak boleh keluarkan angin belakang, tak boleh sendawa, tak boleh buang air besar, nak duduk, nak bangun & berjalan apa tah lagi... semuanya kena buat secara perlahan2... Anak pun saya tak mampu nak layan masa ni.. Sakit saya tu berlarutan sehingga ke esok paginya (03/04/2016), di mana tiba2 saya pitam... AllahuAkbar... 

My dear balik rumah terus bawak saya pergi klinik, doktor cucuk ubat tahan sakit.. katanya kalau esoknya saya masih sakit macam pada waktu kejadian @ tak berkurang, itu bermakna saya kena ke hospital untuk X-ray maybe ianya berkaitan tulang.. tapi kalau berkurangan, ianya sekadar urat.. Alhamdulillah, keesokannya memang semakin berkuranganla sakit tu... Tapi nak dijadikan cerita, pada 05/04/2016, my dear outstation so my dear hantar saya dengan anak2 ke rumah parent saya di Chemor.. Perjalanan yang memakan masa 5 jam termasuk berhenti makan & solat tu buat saya kembali sakit..!! Sampai je ke rumah parent saya, sakit saya tu dah kembali kepada asal.. sakit yang amat..!! 

Terus esoknya mak saya bawak saya pergi hospital... Alhamdulillah keputusan X-ray menunjukkan semuanya ok, maksudnya tak ada tulang yang patah atau retak... So, doktor kata sakit tu maybe berkaitan urat.. Time ni sekali lagi doktor bagi saya ubat cucuk @ tahan sakit... Haa lagi satu, yang pasal saya pitam tu, doktor cakap maybe akibat dari kesakitan melampau yang saya tengah lalui masa tu.. Petang selepas balik dari hospital, terus saya berurut... saya siap tanya tukang urut tu peranakan jatuh ke tak... Ada terasa tulang retak ke tak... Tukang urut tu kata takda, semuanya ok.. Alhamdulillah lega, boleh plan nak bagi adik dah dekat Afrina lepas ni.. ahhahhahhah ;p.. Lepas mengurut tu kan u all, Alhamdulillah rasa legaaaaa sangat... Angin belakang saya tu, senang je keluar tanpa perlu kemut2 macam sebelum ni.. wakkakak

Adoila u all... gelak gelak jugak.. sekarang ni dah hampir 2 minggu, sakit masih lagi belum hilang sepenuhnya... masih lagi terasa sakit ketika batuk, masih lagi terasa sakit ketika nak bangun dari duduk, masih lagi terasa sakit ketika nak angkat berat.. AllahuAkbar, sesungguhnya sakit itu penghapus dosa2 kecil... 



"Ya Allah, Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 7 comments.. read them below or add one }

AnonymousAnonymous April 13, 2016
OH MY GOD!!!
Rasanya inilah punca Fida tak mengandung lagi..Sebab masa Form 2 Tahun 2002..Dekat asrama Fida pernah jatuh terduduk sebab koridor licin tapi gatai p lari..Lepas tu terus datang bulan buat kali pertama..Agaknya inilah puncanya kan..Na kena p mengurut ni..Dah lama dahduk agak sebab tak mengandung lagi ni..Maybe ni puncanya..
nugrulsakura nugrulsakura April 13, 2016
allahh lps bca cite k.ina trus nurul termenung pk pnh jtuh ker aku...skli husband lalu nurul cite bhya jtuh terduduk..skli suami remind yg nurul bkn sja jtuh terduduk tp terlentang lps kuar blik air. tiba jd tkut plk.huhuhu
AnonymousAnonymous April 13, 2016
Mak aih.. Memang bahaya sangat² ni. Kathy pernah jatuh terduduk juga masa pregnantkan Alia (anak ke4).Nasib baik tak jadi apa². Punca sebab terpijak talam. Huhu. Tapi ada masa Kathy rasa ngilu je pinggang ni haa..
Luqman Zakaria Luqman Zakaria April 13, 2016
gigh nih baca sampai abes..hehe..semoga cepat sembuh yer..
shahdiana shahdiana April 13, 2016
Yn pun pnh jtuh trduduk ina...ms ngndung ank kedua...ms tu dkt 7 bln..jtuh kt toilet tesco...ms nk turun pijak lntai tu...gedebuk...punyala takut pegi scan mlm tu jgk...effect dia pinggang mmg cpt letih...kdg kalo bsuh pinggan lme sikit pun rasa mcm lenguh sgt2 pinggang tu...n smpai skng...kalo tmpt licin yn mmg sgt hati2 bila nk pijak...
Unknown Unknown April 14, 2016
bahayanya!! sementara dok scroll baca crita akak nih hsna pon tringat yg hsna pnah jatuh tduduk masa kat asrama sek menengah dlu.. kes lantai licin sbb sabun basuh dr bilik air.. mulanya mmg lawak bila pikir tp x sgka ye bleh smpai mcm tu.. waktu tu hsna cuma bngun dan buat aktiviti mcm biasa tanpa urut atau ke hospital.. hurm skarang jd risau pulak.. :(
PERMATABIRU PERMATABIRU April 14, 2016
ssh hati pula bila baca entry nie..2 hari lepas baru je terjatuh sebab tergeleceh batu..adehh harap2 xde apa2 la..2 hari nie mcm dh ok sikit lutut nie