Alisha dah pakai tudung

Ini cerita lama sebenarnya u all... Tahun ni Alisha dah start pakai tudung.... Bukan saya atau abah dia yang suruh, tapi dia sendiri yang nak pakai tudung... Macam tu jugak dengan solat, semalam kan
ketika saya tengah kemas2 tempat makan lepas berbuka... Tiba2 Alisha cakap "Ibu, bila ibu nak solat? Kakak nak solat jugak"... Memang akhir2 ni Alisha dah start follow saya time solat... Ohya, yang bab pkai tudung tu... Hari pertama Alisha pakai tudung tu pada 05/01/2015.. Masa tu kami nak keluar, Alisha cakap "Ibu, kakak nak pakai tudung boleh tak?" Terdiam sekejap saya dengar Alisha cakap macam tu... Dah sah2 la saya cakap boleh kan, so, saya terus pergi ambik tudung yang opah dia belikan dekat dia 2 3 tahun yang lepas (seperti dalam gambar)...


Masa mula2 pakai tu, saya takdalah macam bersungguh sangat pun nak bagi dia pakai tudung... ada ketika saya bagi jugak dia pakai baju skirt, so, takdalah pakai tudungkan... Tapi akhir2 ni, memang Alisha nak pakai tudung.. balik kampung pun, dia nak pakai tudung... Pernah satu hari tu, kami nak keluar, dia yang tengah main2, terus je masuk kereta & kami terus bergerak... Dalam kereta Alisha cakap "Ibu, kakak lupa ambik tudung kakak".. Nampak tak?? memang Alisha dah bersungguh nak pakai tudung kan?... So, sekarang ni saya dah tak bagi Alisha pakai baju skirt.. Pakai seluar je kalau nak keluar... Baju skirt pakai dalam rumah je...


Bila Alisha pakai tudung, Aqilah pun nak pakai tudung jugak... tapi Aqilah ni biasalah... mula2 je dia bersungguh nak pakai sebab follow kakak kan.... tapi bila dia dah panas, dia bukakla tudung tu, tak kisah walau dimana berada... Berlainan dengan Alisha, dia tak bukak pun tudung, dari rumah sampai balik rumah semula, dia pakai tudung tu... 


Apa2 pun, saya bersyukur sebab Alisha sendiri yang nak pakai tudung di usia 4 tahun lebih... bukan kami yang suruh... macam tu jugak dengan solat.. Dah kena start ajar Alisha surah2 yang perlu dibaca ketika solat, so nanti umur 7 tahun senang, dia dah teror... dia dah tahu, tak perlu disuruh... Saya sendiri pun dalam proses memperbaiki kelemahan diri... belajar apa yang saya tak tahu or tak ambik tahu sebelum ni, untuk disampaikan ilmu tu dekat anak2... Ohya, lupa pulak... kadang orang tanya saya yang anak2 saya ni tak panas ke pakai tudung? tak rimas ke? Yela, dorang kan budak2, bukannya wajib pun kan... Kadang2 bila orang tanya macam tu, saya rasa macam orang anggap, saya yang paksa or suruh anak pakai... Saya bagi jawapan dekat orang tu, dengan cakap "Ntah, tak panas kot"... jawapan yang tidak memuaskan hati saya sendiri yang saya bagi dekat orang2 yang bertanya... sebab saja jadi blurrr bila orang tanya macam tu...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 7 comments.. read them below or add one }

mila mila July 08, 2015
Alhamdulillah sis..semoga anak2 sis diberkati hidupnya sll.
Ain Athirah Ain Athirah July 08, 2015
Auuu tersentuh sangat . semoga jadi anak soleheh ye dik <3
eima eima July 08, 2015
tak pe la dah die nak kan .... asuh dri awal tak jd masalah pun ...jgn nanti dah wajib tak nak pakai tu masalah kan .... kadang tu org sekeliling pun kena positif jugak la ...
zazanizam zazanizam July 08, 2015
Syukur Alhamdulillah..
Nurul Izzah Nurul Izzah July 08, 2015
Alhamdulillah akak. Btw, selama ni saya silent reader aja. Seronok blogwalking kt sini sbb banyak sgt ilmu yg akak share. Cerita2 akak pun mesti akan ada pengajaran jugak walaupun sikit. Semoga semua yg akak tulis ni akan dpt ganjaran yg baik oleh Allah =)
ecadwinkyasha ecadwinkyasha July 10, 2015
bangga dengan Alisha!!!!...tak sabar nak jumpa Alisha~
(nak kawen org Perak, leh 1kampung kannnnn..kekekekekeke~)
eija_sweetmama eija_sweetmama July 24, 2015
Alhamdullillah, bagusnya alisha.., moga menjadi anak yang solehah..