Biskut coklat chip tanpa telur terlajak sedap terlajak senang

Bila saya semakin kertu ni, saya rasa masakan HOMEMADE adalah yang terbaik dari yang beli..!! Dulu2 saya suka je beli itu beli ini.. Macam biskut yang ada coklat cip tu, bukan ke mahal di pasaran... nak buatnya takdalah susah sangat pun... tapi dah nama pun saya ni pemalas, maka beli adalah lebih mudah... Maybe masa tu jiwa masih muda kata orang... segalanya nak mudah... Bila pemikiran semakin matang, mengetahui kepentingan air tangan seorang ibu tu, saya rasa saya nak bagi anak saya makan masakan saya @ air tangan ibu mereka ni puas2... Masakan seorang ibu ni, tak ternilai hebatnya... masakan yang dimulakan dengan bacaan bismillah... disertai dengan zikir.. dititik berat akan kebersihan.. disertai dengan kasih sayang... pasti satu hari, bila mereka tua, bila kita dah tiada, mereka akan merindui masakan kita.... Saya harap, di zaman anak2 solehah saya nanti, mereka akan lebih menghargai "HOMEMADE"... Masak untuk anak2 & suami... InsyaAllah..


U all pun boleh jugak buat BISKUT COKLAT CHIP HOMEMADE ni untuk anak2 u all... bukan biskut je la... apa2 je yang u all mampu untuk HOMEMADE kan sesuatu makanan tu... Ye, saya tahu, saya suri rumah, u all kerja... saya mesti banyak masa untuk ber"homemade" kan... Prinsip saya satu je, "UNTUK BERJAYA DALAM APA SEKALIPUN, JANGAN MENCIPTA ALASAN"..!! Saya buat biskut ni, sambil dukung Afrina tau... bukan sekadar biskut je, benda lain pun sama... kadang2 saya nak kemas rumah tapi Afrina berpeel nak tidur, my dear pulak dah nak balik kerja, saya jadi terkejar2 buat kerja rumah.. so, saya gendonglah Afrina... dengan melayan 3 orang anak, 3 karenah, memang pening kepala.. rasa nak lari duduk dalam gua pun ada.. Rasa macam lagi mudah hadap sorang boss kat opis.. Tapi apa2 pun, saya bukanlah ibu yang terbaik tapi saya berusaha untuk menjadi ibu yang terbaik... InsyaAllah..


Tu diaaaa, bila dah start menulis, nak buat mukadimah pun sampai 2 perenggan... hahahaa... Moh ler kita cerita pasal BISKUT COKLAT CIP YANG TERLAJAK SEDAP & TERLAJAK SENANG... YANG PENTING TANPA TELUR... VERSI JIMAT TAPI RASA KEBABOOOMMMMM..!!!... Saya buat biskut coklat cip ni 2 versi tau... Minggu lepas saya buat BISKUT COKLAT CIP WARNA PERANG minggu ni pulak saya buat BISKUT COKLAT CIP WARNA DAH NAK JADI WARNA HITAM... Kalau dilihat dari segi ghope, cantiknya yang warna perang tu la kan... tapi kalau dari segi rasa, biskut yang warna GELAP ni lagiiiiiiiiiiii sedap..!! Rasanya kalau dijadikan dia biskut raya pun bagus jugak ni... nanti pandai2lah membentukkannya jadi cantik sesuai dengan tema hari raya... hehhe


CARA : 1 CAWAN MARJERIN + 3/4 CAWAN GULA PERANG (nak guna gula putih pun boleh je, tapi lebih baik blend dulu bagi lagi halus.. saya guna gula perang sebab saya rasa ianya kurang manis dari yang putih) = PUKUL GUNA WHISK HINGGA KEMBANG... 2 CAWAN TEPUNG GANDUM + 1 1/2 SUDU KECIL BAKING POWDER = AYAK.... MASUKKAN TEPUNG YANG DAH DIAYAK TU SEDIKIT DEMI SEDIKIT KE DALAM BEKAS MARJERIN + GULA YANG DAH DIPUKUL TADI... LEPAS TU, U ALL MASUKKAN COKLAT CIP LEBIH KURANG 100GRAM OR IKUT KESUKAAN U ALL... GAUL2 BAGI ADUNAN TU TAK MELEKAT DI BEKAS... BOLEHLAH BENTUKKAN ADUNAN IKUT KESUKAAN U ALL... MACAM BISKUT SAYA NI, SAYA JUST SUDUKAN JE KE ATAS TRAY YANG DILAPIK DENGAN KERTAS... OHYA, KALAU U ALL NAK YANG VERSI WARNA GELAP TU, KETIKA U ALL AYAK TEPUNG GANDUM + BAKING POWDER TU, U ALL CAMPUR SEKALI DENGAN TEPUNG KOKO (guna nisbah 1 1/2 cawan tepung gandum + 1 1/2 sudu kecil baking powder + 1/2 cawan tepung koko)... BAKAR PADA SUHU 170C SELAMA 10 MINIT HINGGA 15 MINIT...


NAK BAGITAHU JUGAK DEKAT U ALL NI, KETIKA PANAS, BISKUT NI AKAN LEMBUT SIKIT TAU... BILA SEJUK IA AKAN MENGERAS... BUKAN APA, SEBAB SAYA MASA MULA2 DULUUUUUUUUU SAYA BUAT BISKUT, BILA SAYA BUKAK PINTU OVEN TU, SAYA PEGANG RASA LEMBUT, SAYA BAKAR LAGI... Padahal dah masak... tak pasal2 biskut saya tu tak menjadi... haihhh!!

P/s : Satu adunan boleh dapat lebih kurang 100 keping.. Ohya, jarakkan sikit adunan tu bila nak bakar tu yer... sebab ia akan mengembang

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 17 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons May 11, 2015
ok ada idea nak buat ngan syawal weekend ni...nak buat guna bentuk la..guna acuan maktok syawal..syawal mesti suke....yes...kikikiki...TQ ina....kiter sebagai ibu sedar, kiter bukan la ibu yang terbaik di mata kiter atau org lain...tp cukup la kiter jadi ibu yang terbaik di mata anak2 dan family...itu dah cukup memadai kan...pada mata sue...ina icon kecik kecilan buat sue...ina ibu yg terbaik di mata sue, untuk sue jadikan contoh..bukan puji sesaja...ni puji ikhlas dr hati..untuk sahabat dr seorang sahabat
izzeyda izzeyda May 11, 2015
walaupun simple, tapi sedap nih..
jamilahamzah jamilahamzah May 11, 2015
alahai, sedap tengok..ina, request for raya nanti la ek..hehe.. i xde oven n malas nak buat..
ayuzan ayuzan May 11, 2015
nak buat yg hitam tu la.hihi
Emi Emi May 12, 2015
Rasa nak lari duduk dalam gua..haha lawak la akak ni. Lama tak komen kat blog akak. Btw emi dari dulu memang respect gila la dgn akak. Mcm2 akak buat utk anak2 dan family akak sampaikan emi yg baca ni pulak tlg rasa penat. Mcm takde masa je akak nak rehatkan diri. Dengan nak uruskan 3 orang anak lagi. Huhu. Kagum betul. Maybe emi belum faham lagi semua ni sebab emi sendiri belum kawen pun lagi, tapi memang emi kagum dengan akak. Akak ni bukan sekadar suri rumah je. Ibu terbaik utk anak2 akak. :)
Unknown Unknown May 12, 2015
blh try ni..smple n y pnting tnpa telur;)anak eczema..
AnonymousAnonymous May 12, 2015
nmpk sedap wp simple
eima eima May 12, 2015
mudah je ... nk try la tak mo la mencipta alasan lagi heheheh
Unknown Unknown May 12, 2015
mudahnya..anak2 pon leh makan..
Index Apk Index Apk July 07, 2015
Aku penah try buat biskut ni.. Mmg Sedap.. Time nk buat lg sekali, aku x jmpe resepi.. Last2 ambik resepi lain.. Masih x sama mcm yg ni.. Yg ni Sedap..
AnonymousAnonymous November 10, 2015
Tak sabar nak buat... lepas ni saya nak pergi beli barang.biskut ni sedap dan simple... baguslah.
Unknown Unknown February 01, 2016
Mohon share ye...Tq :-)
Lady Girl FNH Lady Girl FNH March 11, 2016
Knapa adunan biskut tu melekat? Perlu ke saya tambah tepung agar tak melekat??
Mami Mami April 21, 2016
Hihi...dah buat
Kejap je siap
AnonymousAnonymous June 09, 2016
Dh try buat..mmg sdp n menjadi..tq