Perencah ikan bakar resepi mak yang sangat sedapppppppp...!!

Saya cukup suka kalau mak saya buat perencah ikan bakar ni tau.. Bagi saya perencah ni sangat2 sedap & sangat2 senang..!! Mak saya buat resepi ni rasanya dari saya sekolah menengah lagi kot, sekarang umur saya dah 31 tahun.. Duk teringat2 je dengan perencah ikan bakar mak saya ni... Ketika dekat Terengganu dulu, selalu lah jugak makan ikan bakar sebab dekat sana kan ikan segar.. Bagi saya, u all patut try resepi perencah ikan bakar ni sebab time u all tengah tumis bahan2 ni pun, bau dia tu... Ya Allah... punyalah wangi.. sampai luar rumah boleh bau gayanya... yang buat ianya bertambah wangi tu disebabkan dalam perencah tu ada daun kesom... daun ni lah yang buat ianya harum semerbak + menambahkan keenakan perencah ikan bakar ni...


CARA : BAWANG BESAR + BAWANG PUTIH + HALIA + SERAI (saya tak letak sebab takda stok) = KISAR.. BAHAN KISAR + CILIBO @ CILI GILING OR YANG SEWAKTU DENGANNYA + DAUN KESOM (bagi saya lagi banyak lagi sedap sebab saya suka makan daun kesom) + AIR ASAM JAWA + SERAI KETUK (saya tak letak sebab takda stok) + GARAM + GULA = TUMIS HINGGA PECAH MINYAK.. SIAP..!! Saya tumis lama tau u all... kalau kuah macam nak kering saya tambah air lagi... saya tumis sampai pecah minyak + warna dia bertukar jadi warna merah gelap... walaupun saya tak letak serai tapi rasa dia tetap kebaboommmmmm....!!



Ini antara contoh masakan yang saya guna perencah ikan bakar resepi mak saya ni... Saya bakar dalam oven je u all... Terpulang dekat u all nak bakar dalam oven ke... dalam pemanggang ajaib ke... atas dapur biasa yang dilapik daun pisang tu ke... mana2 pun boleh je... ikut barang yang ada di rumah u all... Ohya, time nak bakar tu, u all salut2 la rempah ni dekat ikan u all tu tau, barulah bakar...


Eh jap, perencah ni bukan je u all boleh guna dekat ikan bakar tau... saya jugak guna perencah ni untuk bakar udang.. rasa dia tetap jugak sedap... tak payah cicah air asam... cukup dengan rasa kesedapan perencah ikan tu je... wallawehhhhhhhh sedap tak hengat..!!



"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 42 comments.. read them below or add one }

Syira Lokman Syira Lokman August 07, 2014
nak buat la nnti..yummy ~~~
Sheila Salim Sheila Salim August 07, 2014
Assalamualaikum kak intan. walaawehhh terliur sheila. minta kongsi resepi ya. boleh try malam ni ~~~
Asha Lya Asha Lya August 07, 2014
ishh nmpk sdp sgt la kak..ermmm terliur hheee
Asha Lya Asha Lya August 07, 2014
maaf la kak lya baru smpt bw sini..duit raya dari akak lya dah bagi kat anak saurara lya.suka sgt dia..dpt duit raya dua kali satu dari akak dan satu lagi dari lya hhee..tq kak moga murah rezki akak sekeluarga amin
+ e.z + + e.z + August 07, 2014
meleleh air liur tau..
kiranya tumis baru letak atas ikan seblum bakar la ye? best :)
Mimie Mimie August 07, 2014
boleh try nih..kak ina sy mkhon share dkt fb eh...senang nak rujuk nti
Unknown Unknown August 08, 2014
wah3x,, sedapp tak terangkat ni! nyummm!
Masya Masya August 08, 2014
terliur saya pepg ina.. rumah mak bnyk daun kesum bolehlah saya cuba nanti.. x payah buat pencicahkan..
FarahFerraDotCom FarahFerraDotCom August 08, 2014
Ish tak boleh jadi nak kena try jugak nie..nampak menarik jer.. thanks 4 sharing dear.. =D
Syamimi Saad Syamimi Saad August 08, 2014
tgh terngidam2 nak makan ikan bakar.. sekali nmpk kuahnya ni.. tp nti balik ipoh nak try buat la,,
AnonymousAnonymous August 08, 2014
trliur dh tngk ikan ikan dan udang tu

tifaanvar
haryati haryati August 08, 2014
Eem... cam sedap je ina
ilya maisara ilya maisara August 09, 2014
Ok kak... akak berjaya menggoda saya
rasanya semua bahan ada dalam peti ais...

haruslah daku mencuba... nyummeh!!!
dalila dalila August 11, 2014
menarikkk..nmpk sedap..nnt bole try..selama ni wat xpenah letak daum kesum..klu ade ni msti wangi je..
lynndamya lynndamya August 11, 2014
Alahaii kak...sedapnyaaa...kecur liur dah tengok ni..wuwu
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ August 11, 2014
salam k.ina..
hahah.. kecoq lioq tgk udang bersalut perencah tu.
thanks share resepi..ada masa nk cuba..~~~
Fiza Rahman Fiza Rahman August 14, 2014
Thanks for the resipi. Terliur nengok.
AnonymousAnonymous January 12, 2015
Macam sedap jer..mohon izin share resepi puan ..
Unknown Unknown February 25, 2015
Perencah 2 blh simpan lama x?
IntaNBerliaN IntaNBerliaN March 02, 2015
@RZ LovelyTouch

boleh, simpan dalam peti... nak lagi lama simpan dekat tempat beku
AnonymousAnonymous March 03, 2015
Boleh tak beri sukatan bahan bahan yang digunakan untuk perencah ikan bakar ni.Saya tak pandai nak letak banyak mana bahan yang diperlukan.
IntaNBerliaN IntaNBerliaN March 03, 2015
@Tanpa Nama

kalau saya bg sukatan yg saya buat td blh x...?... tapi ni sukatan siap ada baki untuk buat stok simpan dlm peti ais... nak lg lama, simpan tmpat beku...

10 biji bawang besar + 1 labu bawang putih + 1 batang serai + 2 inci halia + 2 genggam cili kering = blend... pastu awak tumis je ltk garam + gula + air asam jawa + daun kesom...

*cili tu ikut tahap kepedasan yg awak suka
AnonymousAnonymous March 05, 2015
Terima kasih kak ina utk resepi ikan bakor ni. 😉😁
AnonymousAnonymous April 19, 2015
Sirius mmg best! Tq for sharing.
Unknown Unknown May 01, 2015
Kalau buat pencecah ikan bakar pun jadi gak kan...
AnonymousAnonymous June 02, 2015
Assalam. Nk try resepi ni tuk niaga. Mintak halal ye. T.ksh
IntaNBerliaN IntaNBerliaN June 02, 2015
@Tanpa Nama

Boleh... moga makin murah rezeki awak...
Nora Karim Nora Karim June 18, 2015
Assalamualaikum ina... terliur tgk resepi ni... agak2 kalau tak letak daun kesom aci dak?!
Unknown Unknown August 06, 2015
Sedap tuh..kalu mak sy..taruk daun linau purut skali...
AnonymousAnonymous August 14, 2015
Nak tnya, bakar dalam oven tu suhu berapa dan berapa lama? Kena panaskan oven dulu ke? Maaf la, saya org yg baru belajar masak...
IntaNBerliaN IntaNBerliaN August 23, 2015
@Tanpa Nama

sy biasanya maimn agak2 je... suhu 160c 30 minit... tp kne tgkla jugak lps tu samada dh msk ke belum....biasanya saya panaskn oven terlebih dahulu
anonymous anonymous December 15, 2015
assalamualaikum sis..

saya nak tanya dengan pes ni,, boleh digunakan untuk masak sotong tak? kecur air liur tengok.. :)
IntaNBerliaN IntaNBerliaN December 15, 2015
@meera aien

eh,lupa nak taip waalaikummussalam.. :)
Unknown Unknown December 28, 2015
Nyum..sedapnyer..nk try watlah..heheeee..
Unknown Unknown March 27, 2016
Assalam.
Dah try mmg movles.ummppp sedapnyee..
Syahida Ali Syahida Ali April 23, 2016
Salam..sedapnya..esok harus cuba..hari ni suami wat balik ikan gi mancing td..😊
nurul fatin adiana nurul fatin adiana October 09, 2016
nk try lah.tapi daun kesom xde...
AnonymousAnonymous June 30, 2017
TqForTheRecipe&SayaAddBelacanBakarPetaiDaunLimauPurut